söndag 7 juni 2009

Vilken ide


Att vi människor vill känna att vi tillhör någonstans är redan bevisat. Men för min del blev det så tydligt när jag en morgon kollade på Opera och det var en dvärg familj som åkte iväg på ett dvärg konvent.

Ett dvärg konvent är ett ställe som andra dvärgar har ordnat så att dvärgar från hela landet kommer till och får träffas och känna gemenskap. Slippa känna sig annorlunda och kunna känna igen sig i andras livshistorier, kanske kommentarer de fått, blickar som mött dom.

Där jag var igår var ett ställe som nyktra narkomaner hade anordnat. Så vi var narkomaner från hela Sverige som träffades, och tillsammans vill vi bara visa att det fungerar, det går att vara knarkare och bli nykter och få ett värdigt liv tillbaka, det fungerar helt enkelt.

Och har man precis blivit nykter kan det låta som en omöjlighet att vara ren 1år men här ser du på andra som klarat hur många år som helst.

Jag kan inte uppskatta hur många som var där, men det var underbart att känna gemenskap, men andra som kämpar med vardaglighet och flykt känslor. Och tillsammans hade vi varit nyktra i över 2000 år.

Jag förespråkar inte nykterhet, absolut inte. Bara för min egen del. Men jag vill gärna visa de beroende som fortfarande lider att det fungerar. Det går att bli drogfri, en dag i taget.

Det var härlig känsla att åka hem och känna att där finns fler som jag....

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar