måndag 2 februari 2009

konstig dag

märkligt hur måendet kan skifta som det gör, när jag vakande idag och på förmiddagen mådde jag toppen, sen på eftermiddagen mådde jag dåligt, ånges oro osv. Grät en del på kvällen, pratade om det på möte, efter mötet kännde jag ny energi, och nu på sen kvällen så har jag mått riktigt bra.

Jag har bestämt mig för att gå vidare, jag fixar det tänker inte gå och trampa vatten med T, har fått nog, dom stunder jag sakanr honom tänker jag göra det och gråta lite, sen så småningom går det väl över, och blir mer sällan.

temat på mötet var "typiska karaktärsdrag för vuxna barn" jag kännde igen mig i samtliga!


1. ACoA gissar vad som är normalt. Det är viktigt att veta att det inte finns något som heter "normalt". "Normalt" är en myt. Det är betydlig mer meningsfullt att finna ut vad som är funktionellt för Dig och Din omgivning.

2. ACoA har svårigheter att fullfölja ett projekt från början till slut. Att genomföra ett projekt kräver en viss systematik. En kaotisk uppväxt gynnar inte ett systematiskt tänkande.

3. ACoA ljuger när det kunde ha varit lika lätt att säga sanningen. Att ljuga kan vara en svår vana att bryta. Som barn kanske Du hade vinster av det. Kanske Du slapp att bli slagen av föräldrarna eller på andra sätt fick det tillfälligt bättre. Som vuxen har Du här en arbetsuppgift om Du känner igen Dig.

4. ACoA dömer sig själv utan nåd. I de skuld och skambelagda familjesystem som missbrukarfamiljer ofta utgör är det alldeles för vanligt att barnen får med sig budskapet att "den som gör ett misstag är ett misstag". Med sådana attityder kring den egna personen i bagaget, blir barnet obarmhärtigt mot sig själv.

5. ACoA har svårt för att ha roligt. Det är barnet inom oss som har roligt, som vet hur man leker. Alkoholistbarn får i mycket unga år ikläda sig en vuxenroll. Det inre barnet fick inte riktigt den plats det hade behövt för att utvecklas.

6. ACoA tar sig själva på för stort allvar. En av anledningarna till att Du har svårt att ha roligt, bortsett från att Du inte har någon erfarenhet, är att Du tar Dig själv allt för allvarligt.

7. ACoA har svårt med intima relationer. Den här frågan har många aspekter. Den första är att ACoA inte vet hur han har en sund intim relation. Med intim menas här inte bara sex. Det finns en rädsla för intimitet som inte alltid är medveten.

8. ACoA överreagerar på förändringar de inte har kontroll över. Utifrån den historik många ACoA har, blir att ha kontroll en hörnsten. Förändringar bär ibland med sig smärtsamma hågkomster. I ett försök att få kontroll på en okontrollerbar familjesituation, har man många gånger försökt hitta formen/formeln som gör att tillvaron fungerar. Förändringar i största allmänhet tenderar att bli hotfulla.

9. ACoA söker konstant gillande och bekräftelse. När självförtroendet inte är så gott på grund av en serie otydliga eller tvetydiga budskap under barndomen blir det "naturligt" att man söker bekräftelser från sin omgivning. Om och om igen.

10. ACoA känner sig vanligtvis annorlunda än andra människor. Känslorna av isolering som Du hade som barn, gör försöken till kontakt med andra människor mycket svårare. Du längtade efter kontakt, men kunde inte få den. Som vuxen finns dom här känslorna kvar.

11. ACoA är ansvariga för allt eller inget.. Det här rör sig om att vara perfekt. "Om jag inte är perfekt är jag ingenting. Jag kommer att bli avvisad och övergiven. Jag vet att jag inte är perfekt, men om jag tar i tillräckligt hårt kommer ingen att märka det. Därför kommer jag att vara den perfekte arbetskamraten, maken, föräldern, vännen och barnet. Jag kommer alltid att klä mig perfekt, alltid att säga de rätta sakerna. Om jag är perfekt kommer min chef, mina föräldrar och mina vänner att tycka om mig.

12. ACoA är extremt lojala, till och med i skenet av att lojaliteten är oförtjänt. Lojalitet är en beundransvärd egenskap. ACoA:s rädsla för att bli övergivna gör det nästan omöjligt för dem att lämna någon.
Vuxna barn till alkoholister "glömmer bort" att lojalitet kan omprövas.

13. ACoA är impulsiva Och tenderar att låsa sig vid ett handlingsalternativ, utan att fundera på alternativa beteenden eller möjliga konsekvenser. Denna impulsivitet leder till förvirring och kontrollförlust.
Det får till följd att ACoA sedan får lägga stor tid på att städa upp i röran
Detta beteende brukar kallas alkoholistiskt. Det handlar om en impulsivitet som gränsar till besatthet. Jag har en idé… och den pumpar…och pumpar… och pumpar. Ibland brukar man jämföra detta med en 2-årings raseriutbrott därför att han inte får vad han vill ha när han vill ha det och det är NU.
ACoA:s beteende skiljer sig inte så mycket med ett undantag. Som vuxen har man ansvar för sina handlingar medan barnet inte har det.
En annan uppväxtmiljö skulle sannolikt ha skapat en annorlunda utveckling.

Ovanstående är en enkel beskrivning av alkoholistbarnsproblematiken. Det finns mycket mer att säga.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar