onsdag 15 april 2009

Tro det eller ej!

Det som gjorde att det tog slut mellan mig och T, var att jag hade svårt för att hantera vissa känlor, speciellt ilska, var ofta sur, vresig och förbannad över saker jag inte har en aning om idag, men jag kände mig oftast ensam och rädd och visste inte hur jag skulle utrycka det så då blev jag arg, och att vara arg är okså ett bra försvar för mig, för då vill ingen komma närma och taggarna utot tyder på att jag vill vara ifred.

Sitter ikväll och jobbar lite med stegen och läser om Förträngd vrede och missriktad illska.

-Vrede är ännu ett problem hos vuxna som vuxit upp under kaotiska förhållanden. Det är en känsla vi ofta förtränger eftersom vi blir besvärade av att släppa fram den. I det kaotiska hem vi växte upp i var förvirringen så total att vi antingen förnekade illskan eller gav utryck för den på ett missriktat sätt. Vi tykte det var säkrast att skydda oss och hoppades på att känslor skulle försvinna av sig själv. Vi var inte medvetna om att förträngd illska kan leda till bitterhet eller djup depression. Den orsakar fysika besvär, som i sin tur kan utvecklas till stressralaterade sjukdommar. Att förneka vreden eller låta den få utlopp på fel sät skapar problem i relationer till andra eftersom vi inte förmår att vara ärliga om hur vi känner och blir tvugna att låtsas hela tiden.

Texten=Jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar